נגיש לכל אחת יש תחליף?
top of page
  • ayeletyy

לכל אחת יש תחליף?

לפחות פעם בשבוע אני קונה און ליין אוכל הביתה ומקבלת הצעות לתחליפים עבור מוצרים חסרים. במרבית הפעמים אני מתבאסת כי זה לא בדיוק אותו הדבר. נכון שקוטג' של חברה מסויימת הוא דומה ומזכיר קוטג' של חברה אחרת אבל ואבל גדול זה ממש לא אותו הדבר בטח לא בענייני קוטג'.

באחד מתפקידי כסמנכ"לית משאבי אנוש, היה מנכ"ל שאהב לומר "נמצא לו תחליף", "שיעזוב מיד. לא צריך חפיפה", "לכל אחד יש תחליף". בתקופה ההיא אפילו חשבתי שהוא צודק במידה מסויימת אך עדיין משהו שם לא היה לי שלם. חשבתי על כל הידע הארגוני שהולך לאיבוד, על יחסי האמון שנבנו, על השקעה שנעשתה בעובד ושהעובד השקיע וגם על התחושות והרגשות שיש לעובדים ולמנהלים בארגון שהתרבות בה היא "תעזבו, אני בכל רגע יכול למצוא לכם תחליף". המחשבות האלה הופיעו כשאני התפטרתי ואמרתי לעובדות שלי ולקולגות – "זה בסדר, ימצאו לי מחליפה שאני בטוחה שתהיה מעולה כי הרי לכל אחת יש תחליף" האומנם?


במשך השנים שמעתי את המשפטים האלה מאנשים שאני מלווה בתהליכי פיתוח קריירה: "לכל אחד יש תחליף", "ברור לי שכשאני אעזוב מיד ימצאו לי מחליף ואולי טוב יותר" , "אני לא חי בלה לה לנד, יש לי תחליף", "המנהל שלי אמר לי שאני לא אתפוס תחת ויש לי תחליף". לומר למישהו יש לך תחליף זה אומר שאני יכולה לשכפל אותך בכל רגע נתון, אין לך ערך מוסף, אין לך משמעות בעיני ואת עוד בורג קטן מאוד במערכת. משפט סופר מקטין ומנמיך.

ואפילו יש כאן אמירה שאם את נניח לא עמדת ביעד מסויים או החלטת לעזוב ולא משנה מה הסיבה זו האחריות שלך בלבד ולארגון ולמנהל שלך אין שום קשר ואחריות וגם מחוייבות כלפיך. הרי "אנחנו כבר נסתדר מצויין בלעדייך".

בתור אמא גאה לבנים התייעצתי איתם ושאלתי כל אחד בנפרד "מה אתה אומר על המשפט שלכל אחד יש תחליף?":

מתן, חייל: "זה ממש לא נכון אמא כי זה מבטל את הערך המוסף שאני מביא ואני נניח בצבא כזה שמגדיל ראש ומוביל את החבר'ה. אני לא מסכים שיש לי תחליף".

גיא, כיתה י"א: "יש אולי מחליף לפונקציה שמילאת ואצלך צריך יותר מאחד, אבל אין מישהו שמביא את הדבר שאת מביאה מהחלק הייחודי והאישיות שלך. כמו שאני יודע שאני טוב בפיבר יש כאלה שגם יכולים לעשות את העבודה אבל אני מפתח מיוחד ויש לי רעיונות אחרים".

טל, כיתה ז': "לא מכיר את המשפט הזה. לכל אחד יש משהו שונה לפחות אחד באחר. אפילו שאנחנו נהיה תאומים עדיין יש משהו שונה שכל אחד מביא"

כנראה שבמהלך השנים אנחנו קצת מתקלקלות ושוכחות בדרך שאין לנו תחליף וגם לא מחליף.

הסיפור הכי מסוכן שאת יכולה לספר לעצמך הוא שיש לך תחליף ויש עוד מיליון כמוך. הסיפור הזה מצמצם את הערך הפנימי שלך ותחושת הביטחון העצמי והמסוגלות ביחוד כשמדובר בסיפור שאחרים מספרים עליך מעולמם ולא שמגיע ממך שעונה על אינטרסים, שאיפות ומפת עולם שונה משלך.

את מצליחה במה שאת עושה מסיבות מסויימות ואדם אחר יצליח בתפקיד מסיבות אחרות לגמרי ויביא מערכת שיקולים, מוטיבציות, יכולות, תכונות, מיומנויות, כישורים, חוזקות, ערכים, השקפת עולם, הבנת אינטרסים וערך מוסף שונה.

המומחיות והשילוב שלך ושבך הם חלק מהערך הייחודי שאת מביאה.

אין לך תחליף - יש מיליון כמוך ואת יחידה ומיוחדת.


ואם את רוצה להיזכר מה הערך המוסף שלך ומדוע אין לך תחליף - דברי איתי.




501 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page