נגיש הקושי בלבקש עזרה כשאתם מחפשים עבודה
top of page
  • ayeletyy

הקושי בלבקש עזרה כשאתם מחפשים עבודה


לפני כעשור כשנהגתי בחזור מהעבודה ונאלצתי למלא דלק עצרתי בצד של שירות מלא. אילנה, חברה שהסעתי, אמרה לי "אני מתפלאת עלייך איילת. מה את מכל הנשים לא יודעת למלא דלק לבד?" באותו הרגע שתלתי את עצמי באדמה. ממש הרגשתי מושפלת – מה פתאום שאני אבקש עזרה במילוי דלק. אני לא מפונקת שעושים בשבילה דברים, אפילו שאני משלמת על השרות.

מאז אני ממלאת דלק בעצמי, בלי עזרה.

אני שונאת לבקש עזרה, לבקש טובה.

כשאני כבר צריכה לבקש עזרה, אני מרגישה לא נעים עם עצמי, לא נעים מול אחרים וגם מרגישה מוקטנת ומוחלשת.

מה זה אומר עלי שאני לא מצליחה בזכות עצמי?

עצם ההבנה שאני זקוקה לעזרה ואני לא מצליחה לבד רק מקצינה עוד יותר את המצוקה והקושי שבהם אני נמצאת.

למדתי וחונכתי שאישה עצמאית יודעת להסתדר לבד ובעצמה ואם היא מבקשת עזרה, אז היא מפונקת וחלשה.

עברו השנים, והבנתי שאני אפילו לא מאפשרת לאחרים להציע לי עזרה גם כשאני ממש צריכה. ההבנה הזו הגיע אלי ממשפט שאמרה לי עובדת שהפכה לחברה בתקופה מסויימת: "את תופסת הרבה מקום בנוכחות שלך, תשאירי גם לי משהו", וכך השינוי כבר התחיל.

הבנתי שכשאני לא נותנת מקום שזקוק לסיוע, הרי שהצד האחר יכול לפרש זאת כריחוק, סגירות ואפילו שחצנות. רק שזו ממש לא היתה הכוונה שלי.


לפני כחצי שנה הבן שלי הבין שנפתח תקן לקבע לתפקיד אטראקטיבי עבורו בחיל אחר, רק שהוא לא רצה להפעיל את הקשר שלו כי "אני רוצה להתקבל בזכות עצמי". מהמשפט הזה שלו הבנתי כמה שאני מעבירה מסרים במעשים שלי לילדיי, ולכן אמרתי לו: "בזכות היכולות הבינאישיות הגבוהות שלך, נפתחה לך האופציה וקיבלת את המידע. תהליך המיון לתקן הזה – עלייך ואנחנו כאן לכל דבר עבורך". לסקרנים – כן הוא חתם. האופציה הגיעה בזכות ולא בחסד.


אחד הקשיים המשמעותיים בלבקש עזרה הוא כשאת מחפשת את המשרה הבאה, הרי כיום לא מספיק לשלוח קורות חיים אלא רצוי וכדאי בכל מקום לחפש את הקשר שלך אליו, מי יכול להעביר קו"ח ישר למגייסת או למנהל.ת המגייס.ת. ואם אין לך קשרים, כדאי לחפש אופציות לקשר בלינקדאין ולפנות גם לא.נשים שלא מכירים שיעבירו את הקו"ח.

הפעלת הקשרים הקרובים והרחוקים והפניה למגייסות הפכו למשהו שכיח יחסית אך עדיין מאוד קשה למחפש ולמחפשת העבודה.


מה את לא מצליחה להסתדר לבד? ולמה שאני אעזור לך? מה זה אומר עליך שאת צריכה עזרה של מישהו אחר?

ואולי יש כאן תחושה של בושה?

בעיני הרגש של בושה הוא לגיטימי, רק שכדאי שנבין שיש כאן משהו עמוק יותר - הבנה וקבלה של מי שאת יחד עם המגבלות שלך. כן את צריכה שיפתחו עבורך את הדלת, שיגידו מילה טובה ויותר מזה, ביחוד כשלכל משרה יש עשרות של מתמודדים ותוכנת הגיוס לא מסוגלת לראות שאת מיוחדת. המצב הזה קשה עבורך ביחוד אם את: 🔷רגילה בעיקר לתת ולעזור לאחרים ופחות מורגלת בקבלה. 🔷יש לך קושי בלשחרר ואת רגילה להיות בשליטה בחייך (זה כבר לפוסט אחר). המצב הזה הוא לחיות, בלית ברירה, באי וודאות. את נותנת למישהו אחר לבדוק, לעשות עבורך. 🔷את מקבלת עזרה בתחומים רבים בחייך, כך שעכשיו תקבלי עזרה בעוד תחום. לא נעים. 🔷תופסת את עצמך כאישה עצמאית, חזקה שמסתדרת לבד בהכל ועכשיו יגלו עליך שיש מקומות שאת חלשה ולא מסתדרת לבד. 🔷את לא רוצה להראות פגיעות כי אז אולי יאהבו אותך פחות, כיוון שיגלו שהם לא כזו מושלמת. אולי המיתוג שלך יפגע. 🔷את נמצאת לתפיסתך במעמד שבו את לא יכולה ולכן גם לא רוצה "להושיט יד לעזרה כמו אביון" (דימוי של מנכ"ל שליוויתי).

מה לעשות?

💎תשני את הנרטיב שלך. את לא מבקשת עזרה אלא את מודיעה לעולם "אני פנויה להובלה" ו"כדאי לכם לזכות בי לפני שאסגור במקום אחר שראוי ומתאים לי".

💎תביני ששוק התעסוקה השתנה משמעותית ולשלוח קו"ח זו הפעולה הפסיבית בתהליך חיפוש ומציאת המשרה הבאה שאחוז ההמרה בה הוא נמוך. הפניה לאנשים זו הדרך המקובלת, השכיחה והלגיטימית. יש משרות בחברות רבות שכלל לא מפורסמות ואם לא תפני לא תדעי עליהן.

💎להצהיר ברשתות החברתיות שאת מחפשת עבודה ופנויה להצעות זה מעשה אמיץ שיש בו תעוזה. נכון שאת בעצם מסתכנת בזה שכולם ידעו, אולי ירכלו ומעניין מה שהם יחשבו עלייך אבל את עושה משהו שרבות וטובות חוששות לעשות ולכן לצאת בהצהרה שכזו תוביל בהכרח להצעות עבודה וגם תזכיר לכל מי ששכח שאת מחפשת עבודה. את אישה אמיצה. את בוחרת האם, מתי ואיך לצאת בהצהרה.

💎תתחילי בקטן, לדוגמא: 💎תפני תחילה לאנשים שמכירים אותך ממש טוב. אולי יהיו להם רעיונות? אולי הם מקושרים? 💎תטפלי בפרופיל שלך בלינקדאין, תגדילי את הקשרים שלך וכשתרגישי בנוח גם תשלחי הודעות למגייסות ועובדים בחב' שאת ממש רוצה לעבוד בהן. 💎תגידי בקול רם באירועים שונים שאת מחפשת עבודה.

💎כשאת מאפשרת למישהו לעזור לך, את מאפשרת לצד השני לתת לך מתנה, להשתמש ביכולות שלו לסייע לך. את מגדילה אצלו את תחושת הבטחון העצמי. וזה ממש לא על חשבונך אלא אתם גדלים ביחד כצוות למשימה משותפת. נכון שתצטרכי לומר תודה ואולי לעדכן בהמשך.

💎אם אנשים ישמעו מאחרים שאת מחפשת עבודה ולא סיפרת להם ולא ביקשת מהם להפעיל קשרים, יש סיכוי גבוה שהם יעלבו, יפגעו ולא יבינו מדוע לא נעזרת בהם. מניחה שאין לך כוונה לפגוע. תפני אליהם. אל תחכי.

💎תאפשרי לאחרים לאהוב אותך, לתת לך. הם בטוח גם מרגישים משמעותיים ביחוד כשהם מצליחים לסייע לאישה חזקה כמוך.

אני באופן אישי לא מחפשת עבודה כשכירה, אני כן רוצה להעביר יותר סדנאות בארגונים וגם ללוות יותר מנהלות ומנהלים בארגונים. אשמח לכל המלצה והפניה.

יש מאחורי מעל לעשרים שנות ניסיון ביעוץ, אימון וליווי מנהלים ומנהלות יחד עם לימודים והסמכות בארץ ובחו"ל.

יש לכם/ן מה להאיר או להעיר?

מוזמנים/ות לכתוב לי, לקבוע פגישה וגם להצטרף להרצאות ולסדנאות המפורטות באתר תחת אירועים הקרובים.









706 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page